JAK DBAĆ O KONDYCJĘ FIZYCZNĄ, JAK ŻYĆ I ODŻYWIAĆ SIĘ ZDROWO?

475.JPG

Kolejne zadanie konkursu Aktywna Szkoła – Aktywny Uczeń polegało na przeprowadzeniu sondażu Jak dbać o swoją kondycję fizyczną, jak żyć i odżywiać się zdrowo?

W ramach realizacji zadania psycholog szkolny przeprowadziła warsztaty dla uczniów. Podczas interaktywnej pogadanki uczniowie wypowiadali się na temat czynników wpływających na zdrowie i kondycję fizyczną człowieka. Uczestnicy rozmowy wskazywali trzy podstawowe elementy warunkujące dobry stan zdrowia, a co za tym idzie dobre samopoczucie człowieka: aktywność fizyczną, racjonalnie zbilansowaną dietę oraz odpoczynek. Wśród uczniów duża część systematycznie podejmuje aktywność fizyczną. Preferują oni m. in.: bieganie, trening siłowy, fitness, pływanie, ćwiczenie w domu.

Podczas zajęć psycholog przedstawiła budowę piramidy racjonalnego odżywiania. Uczniowie mają świadomość tego, iż powinni systematycznie zjadać dziennie pięć posiłków bogatych w węglowodany złożone. Pamiętają o pięciu porcjach warzyw i owoców w ciągu dnia oraz o ograniczaniu tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Młodzież wie również, jak ważna w zbilansowanej diecie jest odpowiednia ilość wody (picie 1,5 – 2 l płynów w ciągu doby).

Ostatnim omawianych aspektem zdrowego stylu życia był odpoczynek. Młodzi ludzie są świadomi, jak ważny jest sen dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dowiedzieli się, że brak odpowiedniej ilości snu jest sytuacją stresową dla organizmu i powoduje produkcję hormonu – kortyzolu, który nazywany jest właśnie hormonem stresu. Jest on między innymi odpowiedzialny za spowolnienie przemiany materii i odkładanie tkanki tłuszczowej.
Stąd prosty wniosek, iż niewystarczająca ilość snu sprzyja tyciu.

W kolejnej części warsztatów uczniowie w grupach przygotowywali prace ilustrujące elementy zdrowego stylu życia. Wspólna praca była inspiracją do wymiany doświadczeń
na temat zdrowego odżywiania i sposobów dbania o kondycję fizyczną. Powstałe podczas zajęć plakaty uczniowie prezentowali na forum klasy.

Podsumowując podkreślić należy, iż poziom wiedzy uczniów na temat czynników warunkujących zdrowie oraz kondycję fizyczną, jest bardzo wysoki. Można zatem założyć,
iż cele zajęć przeprowadzonych w ramach konkursu zostały osiągnięte.

Tekst: Karina Pomykała

Archiwum 2014/2015

Menu

Partnerzy

Serwis internetowy Miasta Gdańska Serwis internetowy Miasta Gdańska Europejski Fundusz Społeczny Europejski Fundusz Społeczny patronat UG klasy prawnej

Wydzia Zarzdzania PG

Pomorska Izba Adwokacka w Gdańsku

Okręgowa Izba Lekarska

Ośrodek Debaty Międzynarodowej Gdańsk