miniGranty „Gdańsk się uczy..”

IMG_1355.JPG

Odbiorcą projektu  „Zobaczmy własne DNA i poznajmy jego tajemnice” była młodzież klasy ID biologiczno – chemicznej VII LO w Gdańsku, która pracowała, pod kierunkiem nauczycieli: biologii pani mgr Ewy Dąbrowskiej oraz chemii dr Alicji Szabuniewicz. Projekt był realizowany od 30 stycznia 2017 r. do 4 lutego 2017 r. Składał się z czterech modułów: I – Budowa i funkcje DNA, II – Zastosowanie technik inzynierii genetycznej, III – Pokazy i demonstracje, IV – Ekspozycje i obejmował część teoretyczną i praktyczną.

Wykorzystując prezentację multimedialną, przeanalizowaliśmy strukturę i funkcję DNA, omówiliśmy lokalizację kwasów nukleinowych  w komórce, zapoznaliśmy się z technikami inżynierii genetycznej.

W części praktycznej przeprowadziliśmy dwa doświadczenia: izolację DNA z komórek  nabłonka jamy ustnej oraz elektroforezę DNA, polegająca na rozdziale cząsteczek DNA w polu elektrycznym.
W  pierwszym doświadczeniu uczniowie  pobrali wymaz z jamy ustnej, umieścili go w buforze
 do izolacji DNA, a następnie wytrącony DNA  przenieśli do szklanej fiolki, która może im służyć jako naszyjnik. Było to niezwykle widowiskowe  doświadczenie, pozwalajace zobaczyć DNA  „gołym okiem”. 

W drugim doświadczeniu uczniowie otrzymali 5 próbek  DNA – namnożone wzorcowe fragmenty sekwencji DNA , umieścili je w żelu agarozowym, który wcześniej przygotowali i całość poddali działaniu pola elektrycznego. Dzięki zastosowaniu barwnika uczniowie zaobserwowali rozdział elektroforetyczny cząsteczek DNA i ustalili wzór dziedziczenia poszczególnych alleli.

W ramach realizacji projektu młodzież skonstruowała również modele DNA i wykonała plakat tematyczny. Efekty prac uczniów zostały wyeksponowane na szkolnym korytarzu, gdzie uczniowie innych klas mogli się z nimi zapoznać.

Dzięki realizacji projektu młodzież zapoznała się z metodologią prac badawczych, miała możliwość wykorzystania wiedzy biologicznej i chemicznej w praktyce oraz zapoznała się z przykładami wykorzystania badań nad DNA. Dzięki otrzymanej dotacji mogliśmy zakupić odczynniki niezbędne do przeprowadzenia doświadczeń.

 

                                                                                                        Tekst: Alicja Szabuniewicz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relacja uczennicy klasy ID

 

W naszym mieście w ramach projektu „Gdańsk się uczy” trwającego w dniach 30 stycznia – 4 lutego 2017 roku, w naszej szkole został zrealizownay minigrant, wspierające edukację. Dzięki temu mogliśmy zacząć pracę nad nowym projektem – „Zobaczmy własne DNA i poznajmy jego tajemnice”, w którym wzięła udział klasa 1 D. Uczniowie mieli możliwość wyizolowania swojego DNA, które później trafiło do naszyjników. Projekt przebiegał w bardzo pozytywnej atmosferze, nie można było powstrzymać się od śmiechu. Doświadczenie wymagało również skupienia, precyzji i poświęceń. Co najmniej trzy godziny przed wykonaniem doświadczenia nie można było jeść i pić, aby nie wymyć komórek macierzystych. Pierwszym krokiem było przelanie buforu lizującego do probówki. Następnie uczniowie przez 3 minuty pobierali komórki macierzyste z jamy ustnej, które następnie zostały wymieszane z substancją oraz dwoma mililitrami denaturatu. Kolejnym krokiem było odstawienie DNA na paręnaście minut. Po paru minutach można było zaobserwować drobne niteczki pływające w substancji. Krok ten wymagał cierpliwości, precyzji, a także skupienia – probówka nie mogła się przewrócić. Ostatnim krokiem, po wytworzeniu się „chmurki z nici”, było przeniesienie naszego materiału genetycznego do wisiorków. Projekt ten był bardzo ciekawy, uczniowie podchodzili do niego z entuzjazmem i sprawiało im to wiele radości.

 

Paulina Szalgowska

Uczennica klasy ID

Archiwum 2016/2017

Menu

Partnerzy

Serwis internetowy Miasta Gdańska Serwis internetowy Miasta Gdańska Europejski Fundusz Społeczny Europejski Fundusz Społeczny patronat UG klasy prawnej

Wydzia Zarzdzania PG

Collegium Civitas

Ośrodek Debaty Międzynarodowej Gdańsk

Pomorska Izba Adwokacka w Gdańsku

British Council