miniGranty „Gdańsk się uczy..”

IMG_1355.JPG

Odbiorcą projektu  „Zobaczmy własne DNA i poznajmy jego tajemnice” była młodzież klasy ID biologiczno – chemicznej VII LO w Gdańsku, która pracowała, pod kierunkiem nauczycieli: biologii pani mgr Ewy Dąbrowskiej oraz chemii dr Alicji Szabuniewicz. Projekt był realizowany od 30 stycznia 2017 r. do 4 lutego 2017 r. Składał się z czterech modułów: I – Budowa i funkcje DNA, II – Zastosowanie technik inzynierii genetycznej, III – Pokazy i demonstracje, IV – Ekspozycje i obejmował część teoretyczną i praktyczną.

Wykorzystując prezentację multimedialną, przeanalizowaliśmy strukturę i funkcję DNA, omówiliśmy lokalizację kwasów nukleinowych  w komórce, zapoznaliśmy się z technikami inżynierii genetycznej.

W części praktycznej przeprowadziliśmy dwa doświadczenia: izolację DNA z komórek  nabłonka jamy ustnej oraz elektroforezę DNA, polegająca na rozdziale cząsteczek DNA w polu elektrycznym.
W  pierwszym doświadczeniu uczniowie  pobrali wymaz z jamy ustnej, umieścili go w buforze
 do izolacji DNA, a następnie wytrącony DNA  przenieśli do szklanej fiolki, która może im służyć jako naszyjnik. Było to niezwykle widowiskowe  doświadczenie, pozwalajace zobaczyć DNA  „gołym okiem”. 

W drugim doświadczeniu uczniowie otrzymali 5 próbek  DNA – namnożone wzorcowe fragmenty sekwencji DNA , umieścili je w żelu agarozowym, który wcześniej przygotowali i całość poddali działaniu pola elektrycznego. Dzięki zastosowaniu barwnika uczniowie zaobserwowali rozdział elektroforetyczny cząsteczek DNA i ustalili wzór dziedziczenia poszczególnych alleli.

W ramach realizacji projektu młodzież skonstruowała również modele DNA i wykonała plakat tematyczny. Efekty prac uczniów zostały wyeksponowane na szkolnym korytarzu, gdzie uczniowie innych klas mogli się z nimi zapoznać.

Dzięki realizacji projektu młodzież zapoznała się z metodologią prac badawczych, miała możliwość wykorzystania wiedzy biologicznej i chemicznej w praktyce oraz zapoznała się z przykładami wykorzystania badań nad DNA. Dzięki otrzymanej dotacji mogliśmy zakupić odczynniki niezbędne do przeprowadzenia doświadczeń.

 

                                                                                                        Tekst: Alicja Szabuniewicz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relacja uczennicy klasy ID

 

W naszym mieście w ramach projektu „Gdańsk się uczy” trwającego w dniach 30 stycznia – 4 lutego 2017 roku, w naszej szkole został zrealizownay minigrant, wspierające edukację. Dzięki temu mogliśmy zacząć pracę nad nowym projektem – „Zobaczmy własne DNA i poznajmy jego tajemnice”, w którym wzięła udział klasa 1 D. Uczniowie mieli możliwość wyizolowania swojego DNA, które później trafiło do naszyjników. Projekt przebiegał w bardzo pozytywnej atmosferze, nie można było powstrzymać się od śmiechu. Doświadczenie wymagało również skupienia, precyzji i poświęceń. Co najmniej trzy godziny przed wykonaniem doświadczenia nie można było jeść i pić, aby nie wymyć komórek macierzystych. Pierwszym krokiem było przelanie buforu lizującego do probówki. Następnie uczniowie przez 3 minuty pobierali komórki macierzyste z jamy ustnej, które następnie zostały wymieszane z substancją oraz dwoma mililitrami denaturatu. Kolejnym krokiem było odstawienie DNA na paręnaście minut. Po paru minutach można było zaobserwować drobne niteczki pływające w substancji. Krok ten wymagał cierpliwości, precyzji, a także skupienia – probówka nie mogła się przewrócić. Ostatnim krokiem, po wytworzeniu się „chmurki z nici”, było przeniesienie naszego materiału genetycznego do wisiorków. Projekt ten był bardzo ciekawy, uczniowie podchodzili do niego z entuzjazmem i sprawiało im to wiele radości.

 

Paulina Szalgowska

Uczennica klasy ID

Archiwum 2016/2017

Menu

Partnerzy

Serwis internetowy Miasta Gdańska Serwis internetowy Miasta Gdańska Europejski Fundusz Społeczny Europejski Fundusz Społeczny patronat UG klasy prawnej

Wydzia Zarzdzania PG

Pomorska Izba Adwokacka w Gdańsku

Okręgowa Izba Lekarska

Ośrodek Debaty Międzynarodowej Gdańsk