WYMIANA MŁODZIEŻY: VII LO IM. JÓZEFA WYBICKIEGO W GDAŃSKU – SPOŁECZNA SZKOŁA POLSKA IM. TADEUSZA REYTANA W BARANOWICZACH

W dniach 21–27 kwietnia 2016 roku 17 uczniów wraz z dwoma opiekunami wyjechało na Białoruś w ramach wymiany młodzieży ze Społeczną Szkołą Polską im. Tadeusza Reytana w Baranowiczach. Polacy z Białorusi gościli u nas w pierwszej połowie listopada 2015 roku.

Nasza podróż na Białoruś rozpoczęła się od odwiedzenia Jedwabnego, gdzie poznaliśmy zgodną z prawdą historyczną opowieść o niemieckiej zbrodni na Żydach. Następnie odwiedziliśmy Tykocin – miasteczko magnackie samego hetmana Stefana Czarnieckiego (tak, tak – tego co … Szwedów przez morze), i w tamtejszej synagodze uczestniczyliśmy w warsztatach ukazujących specyfikę kultury żydowskiej. Po noclegu w Białymstoku i dość długiej odprawie celno-paszportowej na granicy, pod wieczór dojechaliśmy do Domu Polskiego w Baranowiczach. Następny dzień poświęciliśmy na zwiedzanie Szkoły, spotkanie z rówieśnikami, zajęcia integracyjne i całodniowy pobyt u rodzin.

Jadąc w niedzielę do stolicy Białorusi, Mińska, zatrzymaliśmy się w Kuropatach – miejscu masowych morderstw dokonywanych w latach 1937–1941 przez NKWD na obywatelach sowieckich – Białorusinach, Rosjanach i Polakach, a po roku 1939 głównie na Polakach. W Mińsku zwiedziliśmy siedzibę Prezydenta z pomnikiem Lenina (czas się zatrzymał) i stojący obok „Czerwony Kościół” (niezwykły kontrast!), w którym uczestniczyliśmy w odprawianej po polsku mszy świętej. Po nabożeństwie odwiedziliśmy pobliską cerkiew (była wówczas prawosławna Niedziela Palmowa) oraz obiekty zabytkowe na pozostałościach Starego Miasta. W Domu Polskim czekała nas niespodzianka – Uroczysta Akademia z okazji Konstytucji 3 Maja 1791. Wspaniałe, podniosłe, patriotyczne wydarzenie. W poniedziałek udaliśmy się do Nieświeża – rodowej siedziby Radziwiłłów. Odwiedziliśmy kryptę grobową w pobliskim kościele, zwiedziliśmy pałacowe wnętrza i rzuciliśmy okiem na przepiękny park otaczający zabudowania pałacowe. Niestey, zimna aura dawała się nam we znaki. Nadszedł czas na wyjazd do miejscowości Mir – tu zwiedzaliśmy zamek i park, a w nim cudowną kaplicę rodu Świętopełk-Mirskich. Najbardziej patriotycznym akcentem tego dnia było zwiedzanie kaplicy grobowej Tadeusza Reytana i zabudowań dworskich należących dawniej do rodziny Reytanów. Niestety, zabytki te znajdują się w opłakanym stanie – to ruina, która bez pomocy konserwatorskiej za kilka lat może przestać istnieć.

Kolejnego dnia, we wtorek, odbyliśmy podróż szklakiem Adama Mickiewicza: Zaosie – miejsce jego urodzenia, Jezioro Świteź, gdzie przeczytaliśmy fragmenty „Świtezianki”, Nowogródek – z dworkiem Rodziców Wieszcza oraz Farą, w której był ochrzczony. Odwiedziliśmy także Muzeum Historyczne i Zamek Mendoga. Późnym popołudniem udaliśmy się do Surkont – miejsca śmierci kilkudziesięciu żołnierzy AK z rąk Wojsk Wewnętrznych NKWD w lipcu i sierpniu 1944 roku. Wśród ofiar tej egzekucji znajdował się dowódca – ppłk Maciej Kalenkiewicz „Kotwicz”. Cmentarzyk, otoczony gnojowiskami kołchozowymi, jest jednak zadbany dzięki determinacji naszych rodaków ze Związku Polaków na Białorusi.

Wieczorem bawiliśmy się na pożegnalnej dyskotece, a w środę, ostatniego dnia naszego pobytu, odwiedziliśmy Grodno – Muzeum Elizy Orzeszkowej, Farę, Stary i Nowy Zamek. Na granicy
w Kuźnicy znowu mieliśmy dłuższy przystanek (tym razem staliśmy dzięki naszej Straży Granicznej),
a w okolicach północy podjechaliśmy na parking przed naszym liceum. Ech…

Tekst i zdjęcia: Janusz Klemens

Archiwum 2015/2016

Menu

Partnerzy

Serwis internetowy Miasta Gdańska Serwis internetowy Miasta Gdańska Europejski Fundusz Społeczny Europejski Fundusz Społeczny patronat UG klasy prawnej